مراحل نوشتن پروپوزال نویسی

برای نوشتن پروپوزال خوب و یادگیری نحوه نوشتن پروپوزال باید مراحلی را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم طی کنید.

اولین مرحله آموزش نوشتن پروپوزال | انتخاب موضوع

اولین مرحله در نگارش پروپوزال نویسی و یادگیری نحوه نوشتن پروپوزال ، انتخاب موضوع است. مهم‌ترین چیز در انتخاب موضوع، علاقه‌ی خودتان است. باید با توجه به علاقه‌ی خود موضوع پروپوزال را انتخاب کنید. این موضوع نباید خواننده را خسته کند. همچنین باید واقع‌بینانه و عملیاتی باشد. موضوع پروپوزال باید به صورت مختصر و مفید، به جوانب تحقیق بپردازد.

دومین مرحله آموزش نوشتن پروپوزال | بیان مسئله

در این مرحله، باید مسئله‌ای که در حال حاضر پیش‌روی افراد یا گروه خاصی است مطرح شود؛ به گونه‌ای که خواننده به سرعت موضوع را متوجه شود. مطالب باید به صورت پیوسته با هم همگن باشند تا از خستگی خواننده جلوگیری شود.

سومین مرحله آموزش نوشتن پروپوزال | ابزار/ ابزارهای تحقیق

برای انجام تحقیقات خود و اثربخشی پروپوزال و یادگیری نحوه نوشتن پروپوزال ‌، باید از ابزارهایی استفاده کنید که ممکن است شامل پرسش‌نامه یا مرور اسناد موجود باشد. ابزارها هرچه که باشند، باید در راستای موضوع تحقیق بوده و به خوبی مسئله را بیان کنند.

چهارمین مرحله آموزش نوشتن پروپوزال | پیشینه تحقیق

بررسی پیشینه‌ تحقیق در آموزش پروپوزال نویسی و نگارش پروپوزال در واقع کارهای انجام شده در زمینه مذکور را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهد و نقاط ضعف آن‌ها را بازگو می‌کند. در این مرحله، باید تلاش کنید نقاط ضعف کارهای پیشین را پوشش داده و برای اثربخشی تحقیق خود، از آن‌ها بهره ببرید.

پنجمین مرحله آموزش نوشتن پروپوزال | روش و مراحل تحقیق

این مرحله از دوره پروپوزال نویسی مهم‌ترین بخش پروپوزال است که کارهای انجام شده یا کارهایی که در آینده انجام خواهند شد، بررسی می‌شوند.

ششمین مرحله آموزش نوشتن پروپوزال | نتایج

برای بیان نتایج قابل حصول، بهتر است از محتوای قوی علمی استفاده کنید؛ زیرا در این صورت اعتبار تحقیق خودتان هم بالاتر می‌رود. در بخش پایانی پروپوزال، به اهمیت استفاده از تحقیق در برآورده کردن نیازهای فعلی و رفع محدودیت‌هایی که در حوزه‌ی مورد نظر وجود دارند، اشاره کنید.