قبل از خرید کپسول آتش نشانی با کلاس های آن آشنا شوید

قبل از هرچیزی حتما شما با کپسول آتش نشانی آشنا هستید و می دانید که  در هنگام خاموش کردن حریق از این وسیله استفاده می کنند.اما باید بدانید که این کپسول های آتش نشانی، دارای انواع مختلفی هستند که بسته به ماده درون آن، متفاوت از یکدیگر می باشند.هرکدام از این مواد داخل کپسول، بر اساس یک ماده سوختنی انتخاب می شود .تنوع در ماده سوختنی به این معنا می باشد که آتش نیز دارای انواع مختلفی است که به آن ها «کلاس» آتش گفته می شود. تقسیم بندی کپسول های آتش نشانی به صورت استاندارد بوده است، اهمیت این تقسیم بندی در آن جایی مشخص می شود که اگر در هنگام حریق به نوع کپسول و کاربرد آن توجه نکنیم، ممکن است اثر آتش سوزی چند برابر کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات بیشتری از کپسول های اتش نشانی پیدا کنید و با دانش لازم، ازآن در هنگام حریق استفاده کنید و برای خرید کپسول آتش نشانی به مشکل بر نخورید

انواع کلاس های کپسول آتش نشانی

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، انواع کلاس های آتش نشانی براساس منشا مواد سوختنی شان با هم متفاوت هستند و بر همین اساس نیز، کارایی شان با یکدیگر فرق می کند.

این کلاس ها به پنج نوع تقسیم می شوند که در ادامه به بیان اینکه چی هستند و در کجا کاربرد دارند و مناسب A,B,C,D,E,F برای چه کاری هستند می پردازیم.

کلاس A

این نوع کلاس به آتش سوزی می گویند که به علت سوختن مواد جامدی مانند چوب،کاغذ و ...ایجاد می شود.این یک نوع آتش سوزی معمولی است که ممکن است شما هر روز با آن سرکار داشته باشید و در جاهای گوناگون شاهد آن باشید.اصولا این نوع کلاس در جاهایی از قبیل انبار های چوب بری،انبارهای کاغذ و ... اتفاق می افتد.

کلاس B

به علت سوختن مایعات قابل اشتغال مانند نفت٬بنزین٬پارافین و... ایجاد می شود.این نوع کلاس با مکان هاییB کلاس مانند پالایشگاه های نفت، آزمایشگاه ها،پمپ بنزین ها و ... که قابلیت اشتعال دارند، سر و کار دارد.

کلاس C

این نوع کلاس آتش سوزی در پی سوختن گازهایی که قابل اشتعال هستند مانند گاز های متان، اتان و... درست می شود. مراکز پرکننده کپسول های گازی و ... به وقوع می پیوندد. CNG این کلاس، در مکان هایی مانند جایگاه های گاز استفاده میشوند

کلاس D

 

به آتش سوزی می گویند به علت سوختن فلزاتی مانند آلومینیوم، منیزیم و ... ایجاد می شود.D کلاس

مکان هایی که درگیر این نوع کلاس درگیر حریق می شوند، مکان هایی همچون انبارهای نگهداری لوازم آلومینیومی، مراکز تولید و نگهداری باتری، لوازم خانگی فروشی ها و... می باشد.

کلاس  E

این نوع کلاس، به علت جرقه های که توسط وسایل برقی درست می شود، ایجاد می شودو از رایج ترین آتش سوزی ها، همین آتش سوزی به علت تجهیزات وسایل الکتریکی می باشد.در پاساژها، مراکز خرید و فروش موبایل و لب تاپ و به طور مکان ها و ساختمان هایی که در آن وسایل الکتریکی نگهداری می شود، اتفاق می افتد.

کلاس F

دسته آخر کلاس های کپسول آتش نشانی می باشد که ایجاد شدن آن، به علت سوختن روغن ها F کلاس

های خوراکی و چربی ها است.در جاهایی مانند آشپزخانه های بزرگ صنعتی و یا کارخانه جات تولید روغن خوراکی، اتفاق می افتد.

بهتر است قبل آنکه اقدام به خرید کپسول آتش نشانی کنید و قیمت کپسول آتش نشانی را بررسی کنید با کلاس های آن آشنا شوید همچنین توجه داشته باشید شارژ کپسول آتش نشانی نیز امری مهم میباشد که حتما باید به آن توجه داشته باشید